UCHWAŁA Nr 27/02
RADY GMINY W OSIEKU MAŁYM
z dnia 20 grudnia 2002 r.
w sprawie Statutu Gminy Osiek Mały
(Poznań, dnia 19 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) Rada Gminy w Osieku Małym uchwala:

 

 

Statut Gminy Osiek Mały

 

Rozdział I: Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwała określa:

  • ustrój Gminy Osiek Mały,
  • zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
  • organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady Gminy w Osieku Mały,
  • tryb pracy Wójta Gminy Osiek Mały,
  • zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy w Osieku Małym,
  • zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz korzystania z nich.

§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

  • Gminie - należy przez to rozumieć gminę Osiek Mały,
  • Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Osieku Małym
  • komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy w Osieku Małym,
  • Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Osieku Małym,
  • Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Osiek Mały.
  • Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Osiek Mały.

Rozdział II: Gmina

§ 3.

  1. Gmina Osiek Mały jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
  2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organa.

§ 4.

  1. Gmina położona jest w Powiecie Kolskim, w Województwie Wielkopolskim i obejmuje obszar 87,33 km2.
  2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
  3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa.
  4. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

§ 5.

  1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
  2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 6.

  1. Herb Gminy i barwy herbu, barwy gminy, zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz określa Rada w odrębnej uchwale.

§ 7. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Osiek Mały.

Rozdział III: Jednostki pomocnicze Gminy

§ 8.

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

  1. inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
  2. utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
  3. projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
  4. przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.


§ 9.

Uchwały, o jakich mowa w §8 ust. 1 powinny określać w szczególności:

  1. obszar,
  2. granice,
  3. siedzibę władz,
  4. nazwę jednostki pomocniczej.

§ 10.

Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.


§ 11.

  1. Sołtys jako organ wykonawczy jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczyć w sesjach Rady.
  2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady sołtysowi.
  3. Sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

Rozdział IV: Organizacja wewnętrzna Rady

§ 12.

Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.


§ 13.

  1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
  2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 14.

Do wewnętrznych organów Rady należą:

  1. Przewodniczący,
  2. Wiceprzewodniczący,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. komisje stałe, wymienione w Statucie,
  5. doraźne komisje do określonych zadań.

§ 15.

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

  1. Rewizyjną,
  2. Budżetu i finansów,
  3. Komisję rolnictwa, ochrony środowiska, budownictwa i gospodarki terenami.
  4. Komisję zdrowia, opieki społecznej oświaty, kultury i sportu.
  5. Komisję ds. współpracy z samorządami wiejskimi i porządku publicznego.

2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.


§ 16.

1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

  1. określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
  2. przygotowanie projektu porządku obrad,
  3. dokonanie otwarcia sesji,
  4. powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

3. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie Wójta poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
4. Na pierwszej sesji składa ślubowanie nowo wybrany Wójt Gminy.


§ 17.

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:

  1. zwołuje sesje Rady,
  2. przewodniczy obradom,
  3. sprawuje policję sesyjną,
  4. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
  5. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
  6. podpisuje uchwały Rady,
  7. czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 18.

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.


§ 19.

1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.

Rozdział V: Tryb pracy Rady

Przykładowy tekst

Rozdział VI: Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

Przykładowy tekst

Rozdział VII: Zasady działania klubów radnych

Przykładowy tekst

Rozdział VIII: Tryb pracy Wójta

Przykładowy tekst

Rozdział IX: Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Wójta

Przykładowy tekst

Rozdział X: Pracownicy samorządowi

Przykładowy tekst